تبلیغات
IRAN
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
لینك آر اس اس
درباره ما
امیدوارم خواسته هایتان را برآورده کرده باشم
علی رضا زال پور شانزده ساله
ایمیل1:goal.aftabgardon@yahoo.com
ایمیل2:goal.aftabgardon@mihanmail.ir
ایمیل مدیر وبلاگ
موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
نظرسنجی
شما عملکرد این وب لاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟




نویسندگان
صفحات اضافی
ابر برچسب ها
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
  

سیدجلال الدین میری آشتیانی
ارسال شده توسط alireza zalpour در ساعت ساعت 22 و 26 دقیقه و 07 ثانیه
روی ادامه مطلب کلیک کنید

سیدجلال الدین میری آشتیانی


خلاصه : سیدجلال الدین میری آشتیانی ، در سال 1304 شمسی در قصبه ی آشتیان - از مضافات سلطان آباد عراق ( اراك ) - دیده به جهان گشود. دوره ی ابتدایی را در دبستان خاقانی آشتیان به پایان رساند و در مكتبخانه ی قدیم ، گلستان سعدی ، نصاب الصبیان ، تاریخ معجم ، ریاضیات ، جامع المقدمات در صرف و نحو و قسمتی از دره نادری و نیز قسمتی از كتاب شرح سیوطی را قرائت نمود. وی در سال 1323 به تشویق و راهنمایی و مساعدت یكی از علمای آشتیان ، آیت الله آقامیرزا ابوالقاسم دانش آشتیانی به دارالعلم قم مسافرت كرد و تحصیلات خود را در این شهر پی گرفت آنگاه به تهران عزیمت نمود. پس از آن به قزوین رفت و نزد حاج میرزا ابوالحسن رفیعی قزوینی ، سفر نفس اسفار خواند. استاد آشتیانی ، در مهر سال 1338 تدریس خود را در دانشكده علوم معقول و منقول دانشگاه مشهد و مؤسسه ی وعظ و تبلیغ آغاز نمود. پس از آن ، در بهمن سال 1338 با تألیف و عرضه ی « رساله ای در مبحث وجود » به استخدام دانشگاه مشهد درآمد. وی در خرداد سال 1340 به احراز رتبه ی دانشیاری و در آذر سال 1345 به احراز رتبه ی استادی نائل آمد. استاد در مهر سال 1346 طی مأموریت یك ساله ، به دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران منتقل شد. وی در آبان سال 1375 از خدمت در دانشگاه فردوسی مشهد بازنشسته شد و در شهریور سال 1377 به پیشنهاد دانشگاه مشهد و به استناد مجوز كمیسیون امور اجتماعی هیئت دولت ، مجدداً به اشتغال مجدد در دانشكده الهیات مبادرت نمود.
گروه : علوم انسانی
رشته : فلسفه
تحصیلات رسمی و حرفه ای : سیدجلال الدین آشتیانی ، دوره ی ابتدایی را در دبستان خاقانی آشتیان به پایان رساند و در مكتبخانه ی قدیم ، گلستان سعدی ، نصاب الصبیان ، تاریخ معجم ، ریاضیات ، جامع المقدمات در صرف و نحو و قسمتی از دره نادری و نیز قسمتی از كتاب شرح سیوطی را قرائت نمود. وی در سال 1323 به تشویق و راهنمایی و مساعدت یكی از علمای آشتیان ، آیت الله آقامیرزا ابوالقاسم دانش آشتیانی به دارالعلم قم مسافرت كرد و آنجا كتاب مغنی و مطول و قسمت زیادی از شرح لمعه را نزد آیت الله صدوقی یزدی و چندنفر دیگر خواند. سپس جلد اول كفایه و چندسال قبل از آن ، شرح شمسیه را نزد آیت الله حاج میرز ا عبدالجواد جبل عاملی اصفهانی قرائت كرد. آنگاه به معرفی آقامیرزا مهدی آشتیانی ، نزد حاج شیخ مهدی مازندرانی امیركلاهی شروع به قرائت شرح منظومه ی حكیم سبزواری و مكاسب شیخ اعظم انصاری نمود و تا اواخر الهیات منظومه و قسمت زیادی از شوارق و بعد قسمتی از امور عامه ی اسفار را نزد آن استاد فراگرفت. پس از آن ، مدت هشت سال در درس فقه و اصول آیت الله بروجردی ومدت یك سال در درس آقاسیدمحمدتقی خوانساری حاضر شد. آنگاه در مدت دو سال اقامت در نجف ، از دروس آقای حكیم و آقاسیدعبدالهادی شیرازی استفاده كرده و مرتب و بدون وقفه در درس آقامیرزا حسن بجنوردی خراسانی حاضر گردید. در حكمت و فلسفه ، حدود پنج سال در درس حاج میرزا محمدحسین طباطبایی تبریزی حاضر شد و از درس تفسیر و اصول فقه آن استاد بهره گرفت. وی حدود یك سال در درس اسفار آقامیرزا احمد آشتیانی حاضر شد و آنگاه بعد از قرائت الهیات و امور عامه ی اسفار و الهیات شفا ، به تهران عزیمت نمود. پس از آن به قزوین رفت و نزد حاج میرزا ابوالحسن رفیعی قزوینی ، سفر نفس اسفار خواند.. استاد در تهران نیز مدتی در حوزۀ درس مرحوم میرزا احمد آشتیانی و مدتی هم به طور متفرقه در محضر مرحوم آقامیرزا مهدی آشتیانی حضور یافت. همچنین در قم از محضر درسی آقایان سیدمحمدتقی خوانساری و سیدمحمد حجت كوه كمره¬ای و میرزا رضی تبریزی استفاده كرد. ایشان شرح منظومه حكمت و قسمتی از مكاسب و شوراق الالهام را خدمت مرحوم حاج شیخ مهدی امیركلاهی خوانده است.
خاطرات و وقایع تحصیل : سیدجلال الدین آشتیانی با ذكر خاطراتی از استاد آقامیرزامهدی آشتیانی ، می گوید : « در اوایل طلبگی ، روزی خدمت مرحوم میرزا مهدی آشتیانی شرفیاب شدم. فرمودند ، به بازدید دوستی عزیز كه زمانی به درس من حاضر می شد ، می روم. عرض كردم ، اگر مانعی نباشد ، بنده هم در خدمت شما باشم. فرمودند ، مانعی نیست. در آن زمان روی خوش به عرفانیات نشان داده نمی شد و تبلیغات ناجوانمردانه ی برخی علیه فلسفه و عرفان بسیار اغواكننده بود. به هرحال بنده در خدمت مرحوم آقامیرزا مهدی ، رفتیم به منزلی كه در حیاط منزل جمعی نشسته بودند و مرحوم سیدجلال دوری ، مثنوی درس می داد. او به ملاحظه ی احترام ، از مرحوم میرزا رشته ی سخن را قطع كرد و از میرزا تقاضا كرد كه موضوع سخن ما این شعر مثنوی است : پـــر و بــال مـــا كمند عشق اوست موكشانش می كشد تا كوی دوست و از میرزا تمنا نمود كه بیت مذكور را تعبیر نماید. مرحوم آقامیرزا مهدی با شور و حال خاص در معنای این بیت ، حدود یك ساعت و نیم صحبت كرد و جهت ارتباط بین این بیت و ابیات قبل از این بیت را چنان عالی تقریر كرد كه نفس ها در سینه حبس شد و حقیر برای اولین بار از عارف محقق و استاد مسلم كتاب « شرح فصوص » و « مصباح الانس » معنای بیتی از ابیات « مثنوی » را شنید و فهمید كه منكران عرفان ، كنه مطالب را درنمی یابند و مشكل كار آنها تعصب خام است ».
استادان و مربیان : از استادان و مربیان سیدجلال الدین آشتیانی می توان به این شخصیت ها اشاره نمود: آیت الله صدوقی یزدی ، آیت الله حاج میرزا عبدالجواد جبل عاملی اصفهانی ، حاج شیخ مهدی مازندرانی امیركلاهی ، آیت الله بروجردی ، آقاسیدمحمدتقی خوانساری ، آقای حكیم ، آقاسیدعبدالهادی شیرازی ، آقا میرزاحسن بجنوردی خراسانی ، حاج میرزا محمدحسین طباطبایی تبریزی ، آقامیرزا مهدی آشتیانی ، آقا میرزا احمد آشتیانی ، حاج میرزا ابوالحسن رفیعی قزوینی.
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : سیدجلال الدین آشتیانی ، در مهر سال 1349 ، آذر سال 1352 ، خرداد سال 1370 و خرداد سال 1375 به مدیریت گروه فلسفه و حكمت اسلامی در دانشكده الهیات و معارف اسلامی منصوب شد.
فعالیتهای آموزشی : سیدجلال الدین آشتیانی ، در مهر سال 1338 تدریس خود را در دانشكده علوم معقول و منقول دانشگاه مشهد و مؤسسه ی وعظ و تبلیغ آغاز نمود. پس از آن ، در بهمن سال 1338 با تألیف و عرضه ی « رساله ای در مبحث وجود » به استخدام دانشگاه مشهد درآمد. وی در خرداد سال 1340 به احراز رتبه ی دانشیاری و در آذر سال 1345 به احراز رتبه ی استادی نائل آمد. استاد در مهر سال 1346 طی مأموریتی یك ساله ، به دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران منتقل شد. در آبان سال 1375 از خدمت در دانشگاه فردوسی مشهد بازنشسته شد و در شهریور سال 1377 به پیشنهاد دانشگاه مشهد و به استناد مجوز كمیسیون امور اجتماعی هیئت دولت ، مجدداً به اشتغال مجدد در دانشكده الهیات مبادرت نمود.
سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : سیدجلال الدین آشتیانی ، علاوه بر تألیف دهها مقاله و كتاب ، سخنرانی های مختلفی نیز در محافل علمی و دانشگاهی ایراد نمودند كه از جمله می توان به سخنرانی در آیین بزرگداشت حاج ملاهادی سبزواری در دانشگاه تهران و به دعوت مؤسسه ی مطالعات اسلامی دانشگاه مك گیل كانادا ( شعبه تهران ) با عنوان « سبزواری كیست ؟ » در بهمن سال 1348 و شركت در نخستین كنگره ی ملی ایران شناسی در دانشگاه تهران در شهریور سال 1349 اشاره كرد . وی در بهمن سال 1339 به عضویت در انجمن تألیف و ترجمه ی دانشگاه مشهد به نمایندگی از دانشكده علوم معقول و منقول ، در دی سال 1352 به عضویت در كمیته ی تألیف و ترجمه ی دانشكده الهیات و معارف اسلامی ، در آبان سال 1355 به عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه فردوسی برای مدت دو سال ، در آبان سال 1355 به عضویت در كمیته ی انتصابات و ترفیعات دانشكده الهیات و معارف اسلامی و در اسفند سال 1374 به عضویت در هیئت تحریریه ی نشریه ی علمی - پژوهشی دانشكده الیهات نائل آمد.
شاگردان : از آغاز تدریس سید جلال آشتیانی درمشهد رابطه ای محكم بین او و شاگردانش ایجاد شده است و بسیاری از طالبان دانش از محضر ایشان استفاده كرده و برخی خود درزمره دانشمندان و فلاسفه درآمده اند ، این حلقه ها نه فقط دردانشگاه بلكه درخانة ایشان نیز تشكیل می شد . آشتیانی رابطه ای انسانی و پدرانه باشاگردان خود .
همفکران فرد : یكی از همفكران سید جلال آشتیانی دكتر سید حسین نصر است كه آن دودرباره مسائل فلسفی به بحث و بررسی و پژوهش فلسفی می پرداختند. یكی دیگراز همفكران آشتیانی ،‌هانری كربن بود كه به اتفاق هم طرح چند جلد «منتخباتی ازآثار حكمای الهی ایران » را به نام رساندند . كربن به آشتیانی لقب «ملاصداری دوباره زنده شده »داده بود .
جوائز و نشانها : سیدجلال الدین آشتیانی ، در سال 1355 به دریافت جایزه ی بنیاد فرهنگی البرز به خاطر آثار علمی و پژوهشی نائل آمد. وی در اسفند سال 1376 توسط فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به عنوان « دانشمند برجسته » انتخاب گردید. استاد در بهمن سال 1377 به مناسبت انتشار كتاب « شرح قیصری بر فصوص الحكم » به دریافت جایزه ی شانزدهمین دوره ی كتاب سال جمهوری اسلامی ایران نائل آمد.

 

--------------------------------------------------------------------------------
آثار :
    1  تصحیح اثولوجیا
      ویژگی اثر : با تعلیقات قاضی سیدقمی.
2  تصحیح المسائل القدسیه
      ویژگی اثر : تألیف : صدرالدین شیرازی.
3  تصحیح تحفه المراد ( شرح قصیده ی میرفندرسكی )
      ویژگی اثر : تألیف : عباس شریف دارابی ، با شرح خلخالی و گیلانی.
4  تصحیح تحفه در مباحث علم
      ویژگی اثر : تألیف : ملانظرعلی گیلانی.
5  تصحیح رسائل فلسفی
      ویژگی اثر : این كتاب شامل : رساله ی تحفه ( ملانظرعلی گیلانی ) ، رساله ی وحدت وجود ( ملاعلی نوری ) و رساله ی بسیط الحقیقه كل الاشیاء ( ملاعلی نوری ) می باشد.
6  تصحیح رسائل فلسفی ( متشابهات قرآن ، المسائل القدسیه ، اجوبه المسائل )
      ویژگی اثر : تألیف : صدرالدین شیرازی.
7  تصحیح رساله النصوص
      ویژگی اثر : تألیف : صدرالدین قونوی ، با تعلیقات میرزاهاشم اشكوری.
8  تصحیح شرح دعای المعرفه
      ویژگی اثر : تألیف : ملامحمدعلی فاضل خراسانی.
9  تصحیح شرح فصوص الحكم
      ویژگی اثر : تألیف : مؤیدالدین جندی. ( با همكاری دكتر ابراهیمی دینانی )
10  تصحیح قره العیون
      ویژگی اثر : تألیف : ملامهدی نراقی.
11  تصحیح مشارق الدراری
      ویژگی اثر : تألیف : سعیدالدین سعید فرغانی.
12  تصحیح مكاتبات عرفانی
      ویژگی اثر : تألیف : سیداحمد حائری و شیخ محمدحسین غروی.
13  تصحیح هدایه الطالبین
      ویژگی اثر : تألیف : حكیم سبزواری.
14  تصحیح و گردآوری منتخباتی از آثار حكمای الهی ایران
      ویژگی اثر : این كتاب چهارجلدی ، با همكاری فیلسوف فرانسوی هانری كربن در طی نزدیك به ده سال شگل گرفت و دربردارنده ی منتخبی از آثار و تألیفات حكمای چهار قرن گذشته است. مطابق نوشته ی استاد آشتیانی ، قرار بود كه این منتخبات در هفت جلد به پایان برسد و حكمت الهی در ایران را تا دوران معاصر معرفی كند كه با مرگ نا به هنگام هانری كربن و دست تنهایی استاد ، این امر مهم تاكنون به تأخیر افتاده است.
15  تفسیر سور? توحید
      ویژگی اثر : دانشگاه فردوسی مشهد، 1366 قمری.
16  شرح بر زادالمسافر
      ویژگی اثر : تألیف : ملاصدرا.انجمن اسلامی حكمت و فلسفه ایران، 1369 قمری
17  شرح حال و آراء فلسفی ملاصدرا
      ویژگی اثر : انتشارات زوار، مشهد، 1340 شمسی.
18  شرح فصوص الحكم
      ویژگی اثر : تألیف : فارابی.این كتاب در دوره شانزدهم كتاب سال جمهوری اسلامی ایران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و برگزیده شده است. آشنایی با كتاب: «شرح فصوص الحكم»: شرح فصوص الحكم/ محمد داود قیصری رومی؛ تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی – تهران: شركت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376. یكی از مهمترین آثار شیخ اكبر محیی الدین بن عربی، فصوص الحكم است و معروفترین شرح آن، شرحی است كه محمد داودبن محمود قیصری بر آن نگاشته است و به دلیل اهمیت متن و شرح و تسلط قیصری در توضیح و تفسیر مرادات محیی الدین در متن فصول، این كتاب به صورت یكی از رایجترین كتب درسی در علوم عرفان و تصوف در حوزه های علمیه در آمده است. استاد آشتیانی كه خود سالهای متمادی از محضر حكیمان و عارفان بزرگ و بنام بهره برده، سالهاست كه خود نیز به تدریس و تحشیه و تعلیق آثار مهم عرفانی و فلسفی اشتغال دارد. استاد، شرح فصول الحكم را پس از مقابله با 2 نسخ? خطی و یك نسخ? چاپ سنگی به صورتی محققانه تصحیح كرده، حواشی عارف متأله آقا محمدرضا قمشه¬ای و حضرت امام خمینی (ره) را نیز بر آن افزوده است، و خود هم جای جای بر كتاب، حواشی روشنگر و مفیدی نگاشته است
19  شرح مقدمه ی قیصری بر فصوص الحكم
      ویژگی اثر : 1343 شمسی.
20  مقدمه ، تعلیقات و تصحیح المبداء و المعاد
      ویژگی اثر : تألیف : صدرالدین شیرازی.
21  مقدمه ، تعلیقات و تصحیح مجموعه ی رسائل سبزواری
      22  مقدمه شكوه شمس ( سیری در آثار و افكار مولانا )
      ویژگی اثر : تألیف : آن ماری شیمل ، ترجمه ی حسن لاهوتی.
23  مقدمه نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص
      ویژگی اثر : تألیف : عبدالرحمن بن احمد جامی ، تصحیح ویلیام چیتیك.
24  مقدمه و تصحیح اصول المعارف
      ویژگی اثر : تألیف : فیض كاشانی.
25  مقدمه و تصحیح الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوكیه
      ویژگی اثر : تألیف : صدرالدین محمدابراهیم شیرازی.
26  مقدمه و تصحیح اللمعات الالهیه والكلمات الوجیزه
      ویژگی اثر : تألیف : ملااحمد نراقی.
27  مقدمه و تصحیح المشاعر
      ویژگی اثر : تألیف : صدرالدین شیرازی ، با مقدمه های انگلیسی دكتر نصر ، فرانسوی هانری كربن و فارسی استاد همایی.
28  مقدمه و تصحیح المظاهر الالهیه فی اسرار العلوم الكمالیه
      ویژگی اثر : تألیف : صدرالدین شیرازی.
29  مقدمه و تصحیح انوار جلیه
      ویژگی اثر : تألیف : ملاعبدالله زنوزی.
30  مقدمه و تصحیح تفسیر فاتحه الكتاب
      31  مقدمه و تصحیح تمهیدالقواعد
      ویژگی اثر : تألیف : صائن الدین علی بن محمدالتركه.
32  مقدمه و تصحیح رسائل قیصری
      ویژگی اثر : تألیف : داوودبن محمود قیصری ، با تعلیقات حكیم محمدرضا قمشه ای.
33  مقدمه و تصحیح رسائل وحدت وجود و بداء
      ویژگی اثر : تألیف : سیدمحمدكاظم عصار.
34  مقدمه و تصحیح رساله النصوص
      ویژگی اثر : تألیف : صدرالدین قونوی.
35  مقدمه و تصحیح رساله ی نوریه در عالم مثال
      ویژگی اثر : تألیف : حكیم بهایی لاهیجی.
36  مقدمه و تصحیح لمعات الهیه
      ویژگی اثر : تألیف : ملاعبدالله زنوزی.
37  مقدمه و تصحیح مصباح الهدایه
      ویژگی اثر : تألیف : امام خمینی (ره).
38  هستی از نظر فلسفه و عرفان
      ویژگی اثر : این كتاب ، اولین اثر استاد آشتیانی است كه در سال 1338 و در مدت بیست روز به رشته ی تحریر درآمده است.


موضوع مطلب : مشاهیر ایرانی,
برچسب ها : www.118ba118.com,