تبلیغات
IRAN
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
لینك آر اس اس
درباره ما
امیدوارم خواسته هایتان را برآورده کرده باشم
علی رضا زال پور شانزده ساله
ایمیل1:goal.aftabgardon@yahoo.com
ایمیل2:goal.aftabgardon@mihanmail.ir
ایمیل مدیر وبلاگ
موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
نظرسنجی
شما عملکرد این وب لاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟




نویسندگان
صفحات اضافی
ابر برچسب ها
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
  

غلامحسین ابراهیمی دینانی
ارسال شده توسط alireza zalpour در ساعت ساعت 22 و 16 دقیقه و 21 ثانیه
روی ادامه مطلب کلیک کنید

غلامحسین ابراهیمی دینانی


خلاصه : غلامحسین ابراهیمی دینانی در سال 1313 در یك خانواده مذهبی در روستای دینان در اصفهان چشم به جهان گشود، و پس از گذراندن تحصیلات ابتدائی به حوزه علمیه وارد شد و تا درجه اجتهاد تحصیل خود را ادامه داد. سپس به تحصیلات دانشگاهی روی آورد و مدرك دكترای فلسفه خود را از دانشگاه مشهد دریافت نمود(1355 ه.ش) وی مدتی درهمان دانشگاه حوزه علمیه و نیز در دانشگاه تهران تدریس نموده است و هنوز در دانشگاه تهران به فعالیت آموزشی خود ادامه می دهد. تا كنون از وی چند اثر منتشر گردیده است كه مشهورترین و جدیدترین آنها كتاب سه جلدی دفتر عقل و آیت عشق می باشد. ككتاب(ترجمه) "ماجرای فكر فلسفی در جهان اسلام" و كتاب"دفتر عقل و آیت عشق" (تالیف)غلامحسین ابراهیمی دینانی ، یه ترتیب در دورهای هفدهم و بیست و سوم انتخاب كتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،به عنوان كتاب سال برگزیده شدند.وی برگزیده همایش طرح سپاس درسال 85 در فرهنگسرای سینا می باشد. ایشان برگزیده بیست و ششمین دوره كتاب سال جمهوری اسلامی و شانزدهمین دوره جایزه جهانی كتاب سال را به خود اختصاص داده است.
گروه : علوم انسانی
رشته : فلسفه
گرایش : فلسفه اسلامی
اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی : غلامحسین ابراهیمی دینانی در سال 1321 در یك خانواده مذهبی كه ساكن یكی از روستاهای تابع شهر اصفهان، بنام دینان بود، بدنیا آمد. اعضای خانواده او همگی متصدیان كارهای دولتی یا بازاری بودند و چندان توجهی به علم بویژه فلسفه اسلامی نداشتند.
تحصیلات رسمی و حرفه ای : غلامحسین ابراهیمی دینانی تحصیلات ابتدائی خود را در اصفهان به پایان رساند و سپس دوره فقه اصول و ادبیات را در حوزه علمیه گذراند و تحصیل دروس دینی را تا دوره اجتهاد طی كرد. اما مدتی بعد تصمیم گرفت كه به تحصیل در دانشگاه بپردازد، حاصل این تصمیم و تلاشهای پیگیر وی احزار درجه دكتری فلسفه از دانشگاه تهران در سال1355 ه.ش بود.
خاطرات و وقایع تحصیل : غلامحسین ابراهیمی دینانی از كودكی به درس و كتاب علاقمند بود. وی هنگامی كه در حوزه دروس فقه، ادبیات منطق بلاغت و اصول را می گذراند فلسفه را قویتر از كلام یافت و به مطالعه آن پرداخت. دكتر دینانی درباره فضای حوزه ها در آن روزگار می گوید كه این مراكز از فضایی بسته اما پر معنویت برخوردار بوده اند. با این وجود وی شیوه زندگی درحوزه را نمی پسندید، اما به علوم آن علاقمند بود. از این رو وارد دانشگاه شد.
فعالیتهای ضمن تحصیل : غلامحسین ابراهیمی دینانی هنگامی كه در حوزه به تحصیل می پرداخت در همان مركز نیز سطوح پایین تر علومی چون فقه، اصول، منطق، فلسفه و ادبیات را تدریس می كرد. از این گذشته ظاهراً در همان زمان به تمرین و آموختن زبان عربی می پرداخت. تا آنجا كه بعدها توانست چند كتاب عربی را ترجمه نماید.
استادان و مربیان : غلامحسین ابراهیمی دینانی ،تحصیلات خود را در حوزۀ علمیه اصفهان نزد استادانی چون شیخ محمد علی حبیب آبادی و حاج شیخ عباسعلی ادیب حبیب آبادی آغاز كرد. آنگاه برای ادامه تحصیل عازم قم شد. دروس سطح را نزد اساتیدی مانند مرحوم مجاهدی، سلطانی طباطبایی، فكور یزدی و آقا شیخ عبدالجواد اصفهانی گذراند و مدتی هم درس خارج مرحوم آیة الله بروجردی شركت كرد. اصول را نیز نزد مرحوم سید محمد داماد خواند اما بیشترین مدت تحصیل خارج فقه و اصول را در درس امام خمینی (ره) سپری كرد. وی از محضر استاد علامه طباطبایی نیز بهره برده است كه از آن دوران می گوید: "در همان ایام-تحصیل در حوزه علمیه قم- ضمن این كه در درس‌های خارج فقه و اصول شركت می‌كردم در درس‌های فلسفه علامه طباطبائی نیز حضور پیدا می‌كردم. علاوه بر درس‌های روزانه خود كه غالباً تدریس كتاب اسفار ملاصدرا و شفای ابن‌سینا را شامل می‌شد جلسه‌های خصوصی تدریس فلسفه در شب‌های پنج‌شنبه و جمعه را به‌عهده داشت كه بنده نیز در آن جلسات شركت فعال و مداوم داشتم علامه طباطبائی در هر سال چند ماه نیز در شب‌های جمعه به تهران می‌رفتند و با پرفسور هانری كرسی فرانسوی در موضوعات مختلف دینی و فلسفی به گفتگو می‌پرداختند این بنده به همراه مرحوم علامه به تهران می‌رفتم و در آن جلسات شركت می‌كردم " وی از آغاز تحصیل در اصفهان، فراگیری فلسفه را نیز نزد شخصی به نام ضیاءپور شروع كرد و پس از عزیمت به قم بلافاصله به درس مرحوم علامه طباطبایی وارد شد و در حلقه خصوصی شاگردان ایشان نیز قرار گرفت. ایشان در كنار فلسفه اسلامی، تاریخ فلسفۀ غرب را نیز نزد مرحوم دكتر غلامحسین صدیقی فرا گرفت.
وقایع میانسالی : غلامحسین ابراهیمی دینانی در سال‌ 1345 به‌ دانشگاه‌ تهران‌ راه‌ یافت. پس‌ از اخذ مدرك‌ كارشناسی‌ در رشتة‌ فلسفه‌ به‌ استخدام‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ درآمد. تا سال‌ 1351 تهران‌ بود. در سال‌ 1352 از رسالة‌ دكتری‌ خود دفاع‌ كرد. تا سال‌ 1361 در دانشكدة‌ الهیات‌ دانشگاه‌ فردوسی‌ مشهد مشغول‌ تدریس‌ بود و پس‌ از انقلاب‌ شكوهمند اسلامی‌ به‌ عضویت‌ هیئت‌ علمی‌ دانشگاه‌ تهران‌ درآمد. خروج غلامحسین ابراهیمی دینانی از حوزه علمیه و ورود به دانشگاه مشهد( 1355 ه.ش) برای تدریس یكی از تحولات و تغییرات مهم در شیوه زندگی وی بود كه طرز فكر وی به شیوه های تحقیق دانشگاهی سوق داد. با این وجود به فلسفه و كلام اسلامی وفادار ماند و مضامین این علوم ذهن او را به خود مشغول می نمود. وی در زمان تدریس در دانشگاه مشهد، مقالاتی را برای روزنامه ها و مجلات دانشكده تحریر می نمود.
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : پس در حدود سالهای 1355-56 با انجمن فلسفه ایران به ریاست دكتر سید حسین نصر همكاری و رفت و آمد داشت چنانكه توسط همان مركز رسالة دكترای خود تحت عنوان قواعد كل فلسفه را در سه جلد به چاپ رساند. وی هم اكنون استاد فلسفه دانشگاه تهران می باشد.
فعالیتهای آموزشی : غلامحسین ابراهیمی دینانی در حین تحصیل در حوزه علمیه، دروسی چون فقه، اصول، ادبیات منطق و فلسفه و ادبیات را تدریس می نمود. در حدود سالهای 56-1355 نیز هنگامی كه وی به تازگی رساله دكتری خود را نوشته بود، در دانشگاه فردوسی مشهد تدریس می كرد. وی در سال 1362 به دانشگاه تهران منتقل شد و تا هم اكنون در گروه فلسفه آن دانشگاه به تدریس فلسفه اشتغال دارد در خلال این مدت علاوه بر كار تدریس به تألیف كتاب‌هائی در زمینه‌های مختلف فلسفی مبادرت كرده‌ است.
شاگردان : غلامحسین ابراهیمی دینانی چون از جوانی به تدریس می پرداخت، بدلیل فاصله سنی كمی كه با شاگردان خود داشت روابط بسیار نزدیكی با آنان برقرار نمود. امروزه نیز همان صمیمیت میان استاد و دانشجویان وی برقرار است. و بیشتر فارغ التحصیلان فلسفه دانشگاه تهران از شاگردان او بشمار می روند.
همفکران فرد : دكتر عبدالكریم سروش، دكتر نصر ا.. پورجوادی، دكتر مصطفی محقق داماد و دكتر شهرام پازوكی نیز همانند دكتر دینانی سالها به تحقیق در زمینه فلسفه اسلامی پرداخته اند. درحوزه پژوهشی در عقاید فرقه های گوناگون نیز با كسانی چون علی اكبر مدرس یزدی اشتراكات فكری دارند.
آرا و گرایشهای خاص : غلامحسین ابراهیمی دینانی، فلسفه را پاسخگوی مهمترین و عمده ترین پرسشهای انسان درباره معنی هستی و حیات می داند از نظر وی تفاوت فیلسوف با مردم عادی در این است كه از خارج از روز مرگی به زندگی می نگرد و درباره آن می پرسد.
جوائز و نشانها : كتاب(ترجمه) "ماجرای فكر فلسفی در جهان اسلام" و كتاب"دفتر عقل و آیت عشق" (تالیف)غلامحسین ابراهیمی دینانی ، یه ترتیب در دورهای هفدهم و بیست و سوم انتخاب كتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،به عنوان كتاب سال برگزیده شدند.وی برگزیده همایش طرح سپاس در سال 85 در فرهنگسرای سینا می باشد. ایشان برگزیده بیست و ششمین دوره كتاب سال جمهوری اسلامی و شانزدهمین دوره جایزه جهانی كتاب سال را به خود اختصاص داده است.
چگونگی عرضه آثار : ابراهیمی دینانی‌ در سمینارها و همایشهای‌ متعدد داخلی‌ و خارجی‌ شركت‌ جسته‌ و مقالات‌ متعددی‌ در حوزه‌های‌ فلسفی‌ و دین‌پژوهی‌ به‌ رشتة‌ تحریر درآورده‌ است. كتابهای غلامحسین ابراهیمی دینانی در انتشارات انجمن فلسفه ایران، انتشارات طرح نو، و سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشر شده است.

 

--------------------------------------------------------------------------------
آثار :
    1  اسماء و صفات الهی
      ویژگی اثر : این كتاب نیز از كتابهای كلامی در باره توحید و خداشناسی است.
2  دفتر عقل و آیت عشق
      ویژگی اثر : جدیدترین كتابی كه از دكتر دینانی منتشر شده است كتاب سه جلدی دفتر عقل و آیت عشق است این اثر در سه جلد به مقایسه عقل و عشق و بر شمردن تشابهات و تناقضات آنها می پردازد. [غلامحسین ابراهیمی دینانی، دفتر عقل و آیت عشق، 3 جلد ، چاپ اول ، تهران: طرح نو، 1380، صفحات مقدمه ]،این كتاب ، در دوره بیست و سوم انتخاب كتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،به عنوان كتاب سال معرفی و برگزیده شد. دفتر عقل‌ و آیت‌ عشق‌ / تألیف‌ غلامحسین‌ ابراهیمی‌ دینانی. - تهران: طرح‌ نوح‌ 3‌ )‌.1383 ج). كتابنامه‌ به‌ صورت‌ زیرنویس. در این‌ سه‌ مجلد كوشش‌ وتلاش‌ به‌ عمل‌ آمده‌ تا نشان‌ داده‌ شود كه‌ منشأ پیدایش‌ عقل‌ و عشق‌ امری‌ واحد و یگانه‌ است‌ و در پایان‌ سیر و سلوك‌ و سرانجام‌ تطورات‌ و تكامل‌ انسان‌ نیز متحد و همراه‌ خواهند بود. این‌ واقعیت‌ نیز به‌ هیچ‌ وجه‌ قابل‌ انكار نیست‌ كه‌ در طی‌ مراحل‌ زندگی‌ و برخی‌ از مراتب‌ هستی‌ انسان، ممكن‌ است‌ عشق‌ و عقل‌ از یكدیگر فاصله‌ بگیرند و حتی‌ به‌ نكوهش‌ شدید از یكدیگر نیز زبان‌ بگشایند. این‌ جدایی‌ و فاصله‌ای‌ كه‌ ممكن‌ است‌ میان‌ عقل‌ و عشق‌ پیدا شود، به‌ اختلاف‌ و تفاوت‌ در مراتب‌ آنها مربوط‌ می‌گردد. یعنی‌ آنجا كه‌ عقل‌ در یك‌ مرحله‌ و موضع‌ خاص‌ متوقف‌ گشته‌ و از سیر به‌ مراتب‌ بالاتر باز می‌ماند، مورد نكوهش‌ عشق‌ واقع‌ می‌شود. چنانچه‌ عشق‌ نیز وقتی‌ به‌ امور پست‌ و فرومایه‌ تعلق‌ پیدا می‌كند و در آنجا وابسته‌ و اسیر شود، از نكوهشهای‌ عقل‌ بر كنار نخواهد بود. قبل‌ از این‌ دفترهای‌ سه‌گانه، كتاب‌ دیگری‌ تحت‌ عنوان‌ ماجرای‌ فكر فلسفی‌ در جهان‌ اسلام‌ به‌ خامة‌ همین‌ نگارنده‌ در سه‌ مجلد تنظیم‌ یافته‌ است. در آن‌ دفترهای‌ سه‌ گانه‌ نیز ضمن‌ اینكه‌ به‌ ماجراهای‌ عمده‌ و مهم‌ فكر فلسفی‌ در جهان‌ اسلام‌ پرداخته‌ شده، نزاع‌ و كشمكش‌ میان‌ متكلمان‌ و متشرعان‌ از یك‌ سو و فلاسفه‌ و حكما از سوی‌ دیگر مورد بررسی‌ قرار گرفته‌ است. در آنجا نیز كوشش‌ و تلاش‌ به‌ عمل‌ آمده‌ تا نشان‌ داده‌ شود كه‌ میان‌ عقل‌ و دین‌ اختلاف‌ و تضاد‌ وجود ندارد و اگر در برخی‌ موارد با نوعی‌ تضاد و اختلاف‌ روبرو می‌شویم، باید آن‌ را نتیجة‌ سوء فهم‌ و كج‌تابیهای‌ ذهن‌ و زبان‌ انسان‌ به‌ شمار آوریم.
3  شرح‌ فصوص‌الحكم‌ مؤ‌یدالدین‌ جندی‌
      ویژگی اثر : تصحیح ،در سال‌ 1361 نیز با همكاری‌ زنده‌یاد استاد سیدجلال‌الدین‌ آشتیانی‌
4  شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی
      5  قواعد كلی فلسفه در فلسفه اسلامی
      ویژگی اثر : رساله دكترای وی بود كه ابتدا در انجمن فلسفه در یك جلد به چاپ رساند و مدتی بعد با افزودن مطالب تكمیلی بدان، آنرا در سه جلد منتشر كرد.
6  ماجرای فكر فلسفی در جهان اسلام
      ویژگی اثر : این كتاب ترجمه ای است از عربی در سه جلد درباره تاریخ فلسفه اسلامی و فیلسوفان مسمان. معاد از نظر حكیم زنوزی در بردارنده بحث هایی كلامی درباره حیات انسان پس از مرگ در تفكر اسلامی می باشد.این كتاب ، در دوره هفدهم انتخاب كتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،به عنوان كتاب سال معرفی و برگزیده شد. آشنایی با كتاب: «ماجرای فكر فلسفی در جهان اسلام»: ماجرای فكر فلسفی در جهان اسلام/ غلامحسین ابراهیمی دینانی – تهران: طرح نو، 1377 -2ج [ تاكنون]. هر اندیش? فلسفی معمولاُ در نتیجه تعاطی و برخورد اندیشه¬های گوناگون شكل می گیرد و اندیش? فلسفی در جهان اسلام نیز از این قاعده بركنار نیست. این كتاب شرح ماجرای پر نشیب و فراز فكر فلسفی در جهان اسلام است كه از میان گروههای متعدد و مخالف عبور كرده و بحرانهای سخت و دشواری را پشت سر نهاده است. این كتاب با رجوع به اصل نوشته های معارضان با فلسفه در جهان اسلام نگاشته شده و سعی بر این بوده است كه ضمن بیان آراء معارضان، تلاش فلاسفه را برای پاسخگویی به ردّیات مخالفان منعكس كند و از این رهگذر، خواننده را با سیر شكل¬گیری اندیش? فلسفی در فرهنگ اسلامی تا زمان حاضر آشنا سازد
7  معاد از نظر حكیم زنوزی
      8  مقدمه بر مجموعه رسائل كلامی و فلسفی و ملل و نحل [ دینانی، حكایت عقل و عشق و فلسفه( مصاحبه)، فرهنگ و پژوهش،ص 32 ] و علی اكبر مدرس یزدی، مجموعه مسائل كلامی و فلسفی و ملل و نحل، با مقدمه دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، صفحات مقدمه]
      9  منطق و معرفت در نظر غزالی
      ویژگی اثر : از كتابهای حوزه غزالی شناسی بشمار می رود.
10  نیایش فیلسوف
      ویژگی اثر : مجموعه مقالاتی است كه دكتر دینانی از عربی ترجمه نموده كه عمدتا؛ً مباحثی در فلسفه اسلامی را مطرح می نماید.
11  وجود رابط و مستقل در فلسف? اسلامی


موضوع مطلب : مشاهیر ایرانی,
برچسب ها : www.118ba118.com,