تبلیغات
IRAN
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
لینك آر اس اس
درباره ما
امیدوارم خواسته هایتان را برآورده کرده باشم
علی رضا زال پور شانزده ساله
ایمیل1:goal.aftabgardon@yahoo.com
ایمیل2:goal.aftabgardon@mihanmail.ir
ایمیل مدیر وبلاگ
موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
نظرسنجی
شما عملکرد این وب لاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟




نویسندگان
صفحات اضافی
ابر برچسب ها
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
  

شهرام پازوكی
ارسال شده توسط alireza zalpour در ساعت ساعت 21 و 00 دقیقه و 14 ثانیه
روی ادامه مطلب کلیک کنید

شهرام پازوكی


خلاصه : شهرام پازوكی متولد تهران است.در سال 1335 در این شهر به دنیا آمده، تحصیلات متوسطه را به پایان رسانده و اواسط دهه 50 در رشته ‏فلسفه دانشگاه تهران قبول شده است.در میانه تحصیل وبا انقلاب فرهنگی وقفه ای در روند تحصیلی او ایجاد می شود، اما پازوكی كه ‏دلمشغولی جدی اوحوزه اندیشه بود بیدرنگ بعد از بازگشایی دانشگاه به ادامه تحصیل می پردازد و لیسانس فلسفه را درسال1363 از دانشگاه ‏تهران می گیرد.اوفوق لیسانس فلسفه را نیز با پایان نامه ترجمه مقدمه و تفسیر كتاب عقل و وحی در قرون وسطی از دانشكده ادبیات دانشگاه ‏تهران دریافت كرده و دوره دكترا را نیز با عنوان پایان نامه سیر مابعدالطبیعه در غرب به تفسیر مارتین هایدگر در سال 1373از دانشگاه تهران ‏گرفته است.‏
گروه : علوم انسانی
رشته : فلسفه
تحصیلات رسمی و حرفه ای : ـ پایان تحصیلات متوسطه در تهران ـ اخذ لیسانس فلسفه از دانشگاه تهران سال 1361 ـ دریافت فوق لیسانس فلسفه از دانشگاه تهران سال1367 ـ اخذ مدرك دكتری فلسفه از دانشگاه تهران سال 1373‏
خاطرات و وقایع تحصیل : از وقایع دوران تحصیل شهرام پازوكی میتوان به وقوع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها اشاره كرد.‏
فعالیتهای ضمن تحصیل : شهرام پازوكی در خلال سالهای تحصیل علاوه بر آن،تدریس را نیز آغاز می كند.او از سال 68 تا 79 در دوره های كارشناسی و كارشناسی ارشد دانشگاه تهران ‏و شهید بهشتی درس داده است‏
فعالیتهای آموزشی : شهرام پازوكی از سال 68 تا 79 در دوره های كارشناسی و كارشناسی ارشد دانشگاه تهران و شهید بهشتی و از سال 79 تا كنون، دردوره های ‏دكترای دانشگاه تهران(گروه فلسفه )، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران (دانشكده هنرهای زیبا) در رشته های فلسفه اگزیستانس، ‏فلسفه یونان و مسیحی، عرفان تطبیقی، الهیات تطبیقی ، الهیات مدرن، فلسفه هنر و زیبایی، فلسفه تطبیقی در مباحث وجود شناسی ‏وجهان شناسی درس داده است. او همچنین ‏ ـ همكاری با دانشگاه تهران به عنوان مدرس دروس فلسفه غرب،عرفان،فلسفه هنر ـ همكاری با دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مدرس دروس فلسفه غرب، عرفان، فلسفه هنراز سال 1367 تا سال 1375 ـ همكاری با مؤسسه حكمت و فلسفه ایران به عنوان عضو هیأت علمی ومدرس دروس فلسفه غرب،عرفان، فلسفه هنر ازسال 1373 تاكنون در كارنامه خود دارد.‏
آرا و گرایشهای خاص : شهرام پازوكی همچنان كه حوزه های معرفت دینی و عرفان نظری را دنبال می كند،از تطبیق و تطابق آن با شرایط اكنون جوامع انسانی نیز غافل نمانده ‏و دیدگاه های جالبی در این باره یافته است.او می گوید:«برخلاف ذهنیت اشتباه ما كه بر این باور هستیم كه تكنولوژی غربی بر همه شئون آنها ‏سیطره دارد، غرب خود به واسطه تكنولوژی زدگی، به سمت عرفان و معنویت رفته است؛ زیرا به این نتیجه رسیده كه این تكنولوژی نمی تواند ‏برطرف كننده همه نیازهای انسانی، از جمله نیازهای وجودی و معنوی انسان باشد.اشتباه است كه فكر كنیم تصور غربیان به واسطه اعمال ‏تروریستی برخی حلقه های بنیادگرا مانند «طالبان»، نوعی بنیادگرایی است، چرا كه جهان غرب بین این اعمال خشونت آمیز و روح معنوی ‏عرفانی و پاك اسلام، تفكیك قائل شده است. حتی می توان گفت برداشت كلی آنها از اسلام، برداشتی انسانی و مسالمت آمیز است. غرب ‏به دنبال فضای تكنولوژی زدگی كه بر آن حاكم شده است، به دنبال مسكن آرامش دهنده ای است كه نوعی آرامش باطنی داشته باشد؛ البته ‏خود به خوبی نمی داند كه به دنبال چیست، اما همین قدر می داند كه این فضا ارضا كننده نیست و باید به دنبال پاسخ به سؤال های وجودی و ‏معنوی خود باشد. غرب به خاطر این آشفتگی و این كه نمی داند به دنبال چیست، به سمت ابتدایی ترین، مبتذل ترین تا متعالی ترین ‏رهیافت های عرفانی رفته است، اما با این حال از سر این تكثر خود دارد به نوعی عرفان پی می برد كه ریشه در ادیان دارد. بازخوانی و تدریس ‏آثار عرفایی مانند«ملاصدرا»، «ابن عربی» و... و همچنین بزرگداشت هایی درباره عرفان اسلامی در غرب و استقبال طیف های مختلف مردم به ‏این دست كارها، نشان می دهد غرب در پی دست یافتن به گم گشته خویش است. در آمریكا، چند سالی است كه «مثنوی معنوی» ‏جلال الدین مولوی پر تیراژترین كتاب است... غرب در یك كلام دوست دارد بیشتر از عرفان اسلامی بداند و این نشانه بازگشت آن به عرفان و ‏معنویت اسلامی است» پازوكی از این منظر مسیرهای طی شده به وسیله اسلام شناسان غربی را نیز به خوبی زیر نظر گذاشته و مورد نقد و ‏مداقه قرار داده است.اودرباره هانری كربن مستشرق و اسلام شناس معروف فرانسوی می گوید:«كربن كه در مطالعاتش به روش هرمنوتیك و ‏پدیدارشناسی متكی بود «معتقد شد» كه تشیع باطن اسلام است.به اعتقاد كربن عالم معنوی ایرانی ای وجود داشته است كه با ورود اسلام ‏جان تازه ای گرفته است.
چگونگی عرضه آثار : آثار شهرام پازوكی علاوه بر همكاری با دایره المعارف تشیع در نگرش مداخل فلسفه اسلامی، نگارش مقاله های متعدد نظری در نشریه های ‏تخصصی را نیز به چاپ رسانده. تأمل پازوكی در عرفان نظری در ایران او را با ادبیات و فرهنگ پیرامون عرفان نظری در ایران آشنا كرده و روحیه جست وجوگر او را به گنجینه ‏ادبیات كلاسیك ایران نیز تعمیم داده است. او در یكی ازنشست های ماهنامه ادبیات و فلسفه درباره عطارسخن گفته و در همایش مولانا به ‏اندیشه نظری او پرداخته و درباره محمود شبستری تحقیقات قابل توجهی كرده و خلاصه از این دریای بی كرانه اندیشه نیز غافل نمانده است ‏ پازوكی به زبان های انگلیسی، عربی وآلمانی تسلط و آشنایی دارد و بر اساس این تسلط وآشنایی است كه دست ‏به ترجمه مقاله ها و كتبی از این زبان ها به فارسی زده است. او در تدوین فرهنگ فلسفی غرب نیز همكاری داشته وترجمه مقاله های اصلی ‏دایرة المعارف فلسفی پل ادواردز در موضوع های مابعدالطبیعه و هستی شناسی را بر عهده داشته است.» پازوكی همچنین در موضوع هایی چون حكمت یونانی و مسیحی در عالم اسلام و مناسبات تاریخی و ماهوی تصوف و تشیع، دست به كار تألیف ‏و تحقیقات فراوان زده است.او در كنار تدریس، تحقیق و تألیف از حضور در مجامع علمی حوزه كاری اش نیز غافل نمانده و در همایش ها و ‏گردهمایی های مرتبط در داخل و خارج از كشور،حضور پررنگ داشته است.از آن جمله است شركت در كنگره نقد فلسفی، دانشگاه علامه ‏طباطبایی، عنوان مقاله: پرسش از فلسفه مسیحی، همایش هنر جدید، دانشكده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، مقالات هنر جدید و مبادی ‏فكری مدرنیسم، كنگره دكارت و فلسفه جدید، دانشگاه علامه طباطبایی، دكارت، مؤسس مدرنیته، كنگره فارس شناسی، دانشگاه شیراز، ‏تصوف عاشقانه روزبهان بقلی شیرازی، دومین كنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، ارگ بم كرمان، بحران معرفت در معماری جدید، سمینار ‏دین و فلسفه، دانشكده ادبیات دانشگاه تهران، عنوان مقاله: فلسفه مسیحی چیست؟،كنگره بین المللی شیخ اشراق، مقایسه میان ‏سهروردی و هایدگر،كنگره نقد تجدد از دیدگاه سنت گرایان، سنت گرایی و بنیادگرایی،كنگره بین المللی ادراك بنا بر نظر ملاصدرا و مكاتب ‏فلسفی غرب، دانشگاه لندن، كنگره بین المللی مولوی، دانشگاه استراسبورگ، كنگره بین المللی مولوی، دانشگاه لندن، كنگره بین المللی ‏عطار، دانشگاه لندن، كنگره معنای صلح در اسلام و مذهب بودا، دانشگاه بانكوك، كنگره بین المللی شاه نعمت الله ولی، دانشگاه لایدن هلند و ‏‏... پازوكی همچنین با دایرة المعارف تشیع همكاری مستمر داشته و حدود 50 مقاله در مباحث عرفانی در جلد های 1 تا 5 این دایرة المعارف ‏نگاشته است. تأمل پازوكی در عرفان نظری در ایران او را با ادبیات و فرهنگ پیرامون عرفان نظری در ایران آشنا كرده و روحیه جست وجوگر او را به گنجینه ‏ادبیات كلاسیك ایران نیز تعمیم داده است. او در یكی ازنشست های ماهنامه ادبیات و فلسفه درباره عطارسخن گفته و در همایش مولانا به ‏اندیشه نظری او پرداخته و درباره محمود شبستری تحقیقات قابل توجهی كرده و خلاصه از این دریای بی كرانه اندیشه نیز غافل نمانده است : ‏ ‏«آیا عطار در تذكره الاولیا ادیب بوده؟ در كتابی كه به قول علامه قزوینی كتابی چون آن كه دارای 2صفت «سادگی و شیرینی» [به غایت] باشد ‏در ادبیات پارسی سراغ نداریم. به نظرمن ـ چنان كه از متن تذكرة الاولیا فهمیده می شود ـ قصد عطار از انشای این كتاب، احیا و یادآوری ایمان ‏است. او به دنبال آن نیست كه مشخص كند «شبلی» آن «كلوخ» را برحلاج زد یا نه، قاعده آن است كه «حلاج را دردی آمد عظیم» چراكه ‏‏«دیگران ندانستندی و زدندی و او دانستی و زدی» عطار می اندیشد كه «جنید حقیقی» كیست او را با «جنید واقعی» كاری نیست. نگرش او ‏به جهان در این نقطه است كه رقم می خورد می بالد و به ما می رسد. او درباره مولانا می گوید: «مولانا یكی از متفكران برجسته ایرانی است ‏كه می تواند در عرصه های جهانی مطرح شود. مولانا راه نجات انسان و سلوك الی الله را نشان می دهد و به واقع او نه تنها یك شاعر بلكه یك ‏اندیشمند برجسته است .مثنوی تنهاً یك متن ادبی نیست بلكه فراتر از آن یك اثر عرفانی و استمرار تفكر غزالی در رابطه با «احیای علوم دین» ‏است. مولانا نه اشعری است و نه معتزله، او انسانی است عارف كه حصول معرفت بشری را از طریق عقل جزئی محال می داند.معرفت ‏تقلیدی در اندیشه مولانا جایی ندارد، زیرا او قیاس و علم نقلی را اگر منطبق بر معرفت قدسی نباشد، نفی می كند. از منظر عرفانی و در تفكر مولانا ،همه علوم منشأ دینی دارند و هیچ علمی در نزد وی شایسته نیست، مگر این كه راه رسیدن به خدا را به ما ‏نشان دهد. تفكر مولانا تفكر كلی است و تنها مربوط به ایرانیان نیست؛ بلكه به كل جهان اختصاص دارد. این تصور وجود دارد كه تأثیر و تأثرها تنها در عالم ‏اقتصادی و سیاسی رخ می دهد؛ اما دقت نمی كنیم این مسأله در عالم تفكر شدید تر است؛ ولی پنهان.» بد نیست با دیدگاه های شهرام پازوكی درباره حصول به معرفت دینی در اندیشه ایرانی آشنا شویم: معرفت به حقیقت هستی از طریق علم ‏حصولی ممكن نیست. بلكه معرفت حقیقی، معرفت حضوری است كه بی واسطه است . عرفان بحث ادیان است. ادیان ابراهیمی 2 شأن دارند؛ ‏یك جنبه ناظر به احكام شریعت است كه جنبه ظاهر است و جنبه ای است كه شخص چون در عالم زندگی می كند باید قوانین و مقرراتی را ‏رعایت كند و در مقابل جنبه شریعت، جنبه باطنی به اسم طریقت وجود دارد كه یكی از اصطلاحات كلیدی عرفان اسلامی است . همانطور كه ‏جان برای تجلی و ظهورش نیاز به تن دارد، طریقت نیز برای تجلی نیاز به شریعت دارد . عرفان فقط در آسمان نیست. بلكه عرفان جنبه باطنی، ‏طریقتی و معنوی همه ادیان است. از آنجا كه ادیان از حیث معنا و حقیقت عرفان واحدی دارند، ادیان از وجه جنبه طریقتی با هم مشتركند، ‏بنابراین شریعت مایه تكثر است .به همین دلیل در ادیان مختلف عارفان آن ادیان چون همدل هستند همزبان هم هستند و این هم زبانی موجب ‏شده تفكر عرفانی خصوصیات خاص خود را داشته باشد.یكی از مشتركات عرفانی ادیان قول به حقیقت واحد هستی است و عالم مظاهر این ‏حقیقت است یعنی اگر از حیث عرفانی، عرفان ادیان مختلف را نگاه كنیم متوجه می شویم عارفان در بحث از پیدایش عالم قائل به ظهور وتجلی ‏هستند. یعنی عالم را جلوگاه حق می دانند و موجود آیت حق است. به عبارتی در عرفان میان خالق و مخلوق نسبت وجودی هست. ما در ‏عرفان نظر تنها نداریم و نظر باید با عمل توام باشد و هیچ كس با خواندن فصوص الحكم عارف نمی شود و هیچ عارفی را سراغ نداریم كه عرفان ‏خوانده باشد ولی اهل عمل نباشد . ایران نسبت خاصی با عرفان و تصوف اسلامی پیدا كرده است . یعنی در تمام شئون فكری و اجتماعی ما ‏تصوف و عرفان وجود دارد. مسیحیت به دلیل این كه جنبه طریقتی بسیار غالبی دارد، دینی است كه ماهیت عرفانی دارد، ولی در تاریخ مسیحیت آن چنان ظاهر بینی ‏غلبه پیدا كرد كه سخنگویان اصلی مسیحیت مطرود شدند و متكلمین مسیحی غلبه پیدا كردند .در میان فیلسوفان رمانتیك آلمانی مانند گوته ‏بحث دین مطرح می شود .آنها بحث دین را به ماهو دین مطرح می كنند و نخستین پایه های اسلام شناسی و هنر شناسی را می گذارند. بحث تجربه دینی به عنوان جایگزین برای عرفان مطرح می شود و جنبه عقاید و كلام دین كنار می رود و همچنین مخالفت های فلسفه مدرن با ‏دین كنار می رود و تأكیدی كه روی تجربه می شود به گونه ای طرح مسأله عرفان است .در قرن بیستم بحث تجربه دینی و عرفانی مطرح می ‏شود و در مقابل عده ای می گویند دین فقط تجربه دینی نیست. چون در عرفان تجارب، تجربه بر خاسته از حواس نیست بلكه احوال است. ‏عرفان عین ذوقیات و تجربیات نیست و بالاتر از آن است .از حیث عرفانی احوال معرفت زاست. یعنی شما معرفتی نسبت به هستی پیدا می ‏كنید اما در همه بحث تجربه دینی، مطرح شدن معرفت را نمی بینید. در ایران یك مشكل این است كه هم می خواهیم عارفان مسلمان باشند و ‏هم می خواهیم نباشند. ما هر وقت می خواهیم بحث جدی راجع به عرفان كنیم سراغ اسلام می رویم چون به محض این كه صحبت از تفكر در ‏اسلام می كنیم باید سراغ عرفان برویم و منابع فكری ما عرفا هستند.ایرانیان پرده از حقیقت معنوی اسلام برداشتند و آنچه در باطن اسلام ‏است، نمایان كردند...

 

--------------------------------------------------------------------------------
آثار :
    1  تاریخ تصوّف از قرن هفتم تاكنون
      ویژگی اثر : مقاله (دایرة المعارف اسلام، جلد ?-????)‏
2  تصوف علوی
      ویژگی اثر : مقاله (مجله عرفان ایران-شماره??-????)‏
3  جامع الاسرار:جامع تصوّف , تشیع
      ویژگی اثر : مقاله (مجله عرفان ایران-شماره?-????)‏
4  دكارت مؤسس مدرنیته ‏
      ویژگی اثر : مقاله (مجله فلسفه دانشگاه تهران-شماره ?-????)‏
5  دكارت و پیدایش مفاهیم نو در هنر
      ویژگی اثر : مقاله (مجله فرهنگستان هنر-خیال-شماره ?-????)‏
6  سیر مابعدالطبیعه در تاریخ فلسفه غرب
      ویژگی اثر : كتاب (تهران-پژوهشگاه علوم انسانی)‏
7  عرفان صراط مستقیم گفت وگوی ادیان
      ویژگی اثر : مقاله (مجله پل فیروزه-شماره ?-????)‏
8  عقل و وحی در قرون وسطی
      ویژگی اثر : كتاب(تهران-پژوهشگاه علوم انسانی-????)‏
9  فلسفه مسیحی چیست؟
      ویژگی اثر : مقاله (مجله فلسفه دانشگاه تهران-شماره ?-????)‏
10  كتاب خدا در فلسفه
      ویژگی اثر : ترجمه كتاب (تهران-حقیقت-????)‏
11  گفت وگو و فرا گفت وگو در اندیشه ‏
      ویژگی اثر : ‏ مقاله (مجله فلسفه دانشگاه تهران-شماره ?-????)‏
12  معنای هنر و زیبایی در مثنوی
      ویژگی اثر : مقاله (مجله دانشكده هنر های زیبای دانشگاه تهران-????)‏


موضوع مطلب : مشاهیر ایرانی,
برچسب ها : www.118ba118.com,