تبلیغات
IRAN
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
لینك آر اس اس
درباره ما
امیدوارم خواسته هایتان را برآورده کرده باشم
علی رضا زال پور شانزده ساله
ایمیل1:goal.aftabgardon@yahoo.com
ایمیل2:goal.aftabgardon@mihanmail.ir
ایمیل مدیر وبلاگ
موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
نظرسنجی
شما عملکرد این وب لاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟




نویسندگان
صفحات اضافی
ابر برچسب ها
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
  

سید محمدرضا حسینی بهشتی
ارسال شده توسط alireza zalpour در ساعت ساعت 21 و 53 دقیقه و 45 ثانیه
روی ادامه مطلب کلیک کنید

سید محمدرضا حسینی بهشتی


خلاصه : سید محمدرضا حسینی بهشتی متولد 1336 در قم است. بعد از دوره دبیرستان به تهران آمده و پس از سه سال و نیم تحصیل رشته پزشكی آن را رها ‏می‌كند. به علت علاقه اش به علوم اسلامی، با بازگشایی دانشگاه ها تغییر رشته می دهد و به سراغ رشته فلسفه غرب می رود. در ‏دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دوره كارشناسی و كارشناسی ارشد را می گذراند. پایان نامه كارشناسی ارشد را در مورد ‏مونادولوژی لایب نیتس می نویسد. برای دوره دكترا به آلمان می رود و از سال 1360 تا 1366 در آلمان تحصیل می كند. در سال 1366 به ایران ‏بازمی گردد و از همان سال در گروه فلسفه دانشگاه تهران تدریس فلسفه را آغاز می كند.‏
گروه : علوم انسانی
رشته : فلسفه
والدین و انساب : سید محمد رضا حسینی بهشتی فرزند شهید بهشتی است.او درباره پدرش می گوید: «آنچه را كه می توانم به عنوان عصاره ای كه در ذهنم از ایشان باقی ‏مانده است بیان دارم اینست كه در بیست و چند سال تماس مداوم من با آن شهید او را به تمام معنی ( مؤمن ) یافتم. دردل او و اندیشه او و ‏عمل و كردار او هر چه بیشتر دقیق می شدی آثار این روشنی و گرمای ایمان را بیشتر حس می كردی و جوشش عشق به خدا و خدمت به ‏خلق خدا را كه از ورای پندار و گفتار و كردارش حس و لمس می شد ، ناخودآگاه مرا به سوی شخصیت ایشان جذب می كرد و می كشید. «آیت ‏الله شهید بهشتی» سراپا عرفان بود ، اما عرفانی بی هیاهو كه اثر عمیق خویش را در شیوه برخورد ایشان با مسائل و مشكلات و ‏دشواری های راه بخوبی می توانستیم ببینیم . آنچنان ایمان در دل او رسوخ داشت كه در این چند سال ندیدم كه هیچ حادثه ای او را حتی ‏اندكی به تزلزل وادارد و براستی كه هیچ حادثه ای او را حتی اندكی به تزلزل وادارد.» و به راستی كه محمد رضا بهشتی بی آن كه هویت ‏مستقل خویش را از دست داده باشد،این صفات پدر را در خویش زنده نگاه داشته و پرورانده است.
تحصیلات رسمی و حرفه ای : ـ تحصیلات ابتدایی و متوسطه در زادگاه ـ تحصیلات نیمه تمام در رشته پزشكی ـ دریافت كارشناسی فلسفه از دانشگاه تهران ـ دریافت كارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه تهران ـ عزیمت به آلمان برای ادامه تحصیل ـ دریافت دكترای فلسفه از دانشگاه هامبورگ آلمان 66-1360 ـ آشنایی با زبان های عربی، آلمانی، انگلیسی و اندكی یونانی و لاتینی
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : ـ مدیر مؤسسه مطالعاتی تاریخ خاورمیانه از 1365 تا 1369 ـ مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی «نوارغنون» از 1377تاكنون ـ عضو پیوسته فرهنگستان هنر ـ مسئول گروه فلسفه فرهنگستان هنر ـ عضو هیأت امنای مؤسسه مطالعات اجتماعی (وزارت علوم و تحقیقات و فناوری)‏ ـ عضو هیأت امنای پژوهشگاه علوم انسانی ـ عضو هیأت امنای مؤسسه انجمن و حكمت
فعالیتهای آموزشی : تدریس در دانشگاه تهران گروه فلسفه از سال 1366 تا كنون‏
مراکزی که فرد از بانیان آن به شمار می آید : بعد از بازگشت از آلمان فعالیت های پژوهشی اش را روی فلسفه متمركز می كند. پس از مدتی با همكاری دوستانش مؤسسه پژوهشی نو ‏ارغنون را تأسیس می كند. ‏ به غیر از مقالات مختلفی كه در مجله های تخصصی یا در مطبوعات منتشر كرده، گاه شمار تاریخ معاصر خاورمیانه با همكاری او منتشر شده ‏است.‏
آرا و گرایشهای خاص : سید محمدرضا حسینی بهشتی با اشاره به این كه مفهوم طبیعت به عنوان نرم و جهت دهنده در عرصه زندگی اجتماعی و فردی است اعتقاد دارد:« مفهوم طبیعت در ‏پیوند با دو مفهوم خدا و انسان قرار دارد كه هر سه این مفاهیم نقش مؤثری در تلقی ما از خود و موجودات پیرامون ما دارد . اگر ما به مواجهه ‏انسان و طبیعت نگاه كنیم. ما پیش از سه دهه اخیر با سه نوع مواجهه روبرو بودیم یكی مواجهه نظری با طبیعت كه انسان كنجكاو می خواهد ‏به شناخت طبیعت بپردازد و نظر به طبیعت كند . در آغاز این نگاه به طبیعت و عالم ممكن است با این هدف صورت بگیرد كه خود نگرش طبیعت ‏به عنوان بالاترین ارزش تلقی می شود یعنی نظر به خاطر نظر صورت می گرفت و ایده آل دانش نظری در یونان باستان نظر برای نظر بود . در ‏سده های میانه نظر به عنوان نظر دیگر ارزش ندارد و اگر نظر در خدمت ایمان قرار می گرفت ارزش داشت و شیخ بهایی نیز می گفت از صفحه ‏دل هر علمی را كه در جهت رستگاری نیست پاك كنید كه این همان نگاه ارسطویی است. در عصر جدید اتفاق عجیبی در حال افتادن است و آن ‏این كه دانش نظری در خدمت غایات عملی انسانی قرار می گیرد یعنی در جهت سعادت مادی انسان است و بیكن معتقد است همه مشكلات ‏از جهل است یعنی ما نمی توانیم آینده را پیش بینی كنیم و آن را در جهت غایات خود قرار دهیم .» بهشتی با اشاره به این كه در عهد باستان ‏انسان نمی توانست آقا و سید طبیعت باشد ولی در دهه های اخیر تاریخ نگاری علم یعنی نگاه علم هم به خودش عوض شده است می ‏افزاید:« بیكن معتقد است طبیعت، در اختیار ماست به شرطی كه حرف از آن بیرون بكشیم وگرنه جواب نخواهد داد و ضربه ای كه می توانیم به ‏آن بزنیم آزمایش است و در این صورت است كه شناخت علمی داریم. مواجهه های انسان با طبیعت عبارتند از: مواجهه نظری، تكنیكی - علمی، ‏زیبا شناختی، اخلاقی - عملی».‏ محمدرضا بهشتی علاوه بر تدریس و تحقیق، به عرصه های عمومی تر حوزه مطالعاتی اش نیز توجه ویژه دارد و بویژه درباره وضع آموزش فلسفه ‏در ایران دیدگاه های جالبی را ارائه می دهد: «آموزش فلسفه در ایران در دو حوزه صورت می گیرد كه عبارتند از؛ مدارس سنتی و دانشگاه ها. ‏در دانشكده الهیات تمركز بر فلسفه اسلامی است ولی دانشكده ادبیات بیشتر به فلسفه غرب می پردازد. مهم ترین مسأله در مواجهه با ‏آموزش فلسفه، ابهام در هدف گذاری و شناخت جایگاه فلسفه است.ما در برنامه آموزشی مان برخلاف كشورهای خارجی، هیچ دوره خاصی ‏نداریم كه فارغ التحصیل فلسفه بتواند پس از گذراندن آن فلسفه را آموزش دهد. در طریقه منتقل كردن مطلب نیز خلأ وجود دارد؛ در طول دوره ‏پژوهشی فرد آموزش لازم را برای انجام كارهای پژوهشی نمی بیند و با كمترین تكنیك ها نیز در مسیر آموزش آشنا نمی شود.مشكل ما در ‏آموزش فلسفه این است كه نه ورود ما به مطلب مشخص است و نه خروج و نه طی مسیر و بر این اساس، با رهیافت مشخصی نیز روبه رو ‏نیستیم وآشنا شدن با رهیافت ها را نیز در جایی پیدا نكرده ایم. یكی از كمبودهای جدی به لحاظ آموزشی و پرورشی، كمبود منابع داخلی و بویژه منابع خارجی است. مجلات و مقالات در رشته فلسفه هنوز ‏هیچ جایگاهی ندارند و ما هنوز با شیوه های جدیدتر برقراری ارتباطات آشنا نیستیم. ما جلسات چند استاد ( محقق ) را پیرامون یك موضوع ‏نداریم و برای استفاده از اساتیدی كه بیرون از حوزه های آموزشی ما پرورش پیدا كرده اند مشكل زبان داریم، اما با فرض حل مشكل زبان، ‏راه های ارائه موضوع آن ها نیز با ما متفاوت است.در مورد طرح های پژوهشی قوی و بویژه جمعی، و گره خوردن كار پژوهشی در داخل ‏دانشگاه ها با نیازهای بیرونی كه موجب ایجاد نشاط در گروه ها می شود نیز كاری انجام نشده است.همچنین رابطه ای میان دانشگاه ها با ‏دانشگاه های داخل و خارج، پژوهشگاه ها و مؤسسه های غیر دولتی مانند ‏NGO‏ ها نیز وجود ندارد. در كارهای آموزشی و پژوهشی، نخستین ‏قدم، جدی گرفتن گروه های كار دانشجویی و پیوند میان این گروه ها است و بعد مطالعه و شناسایی راه های موجود و انتخاب این راه ها و ‏سپس حركت و اجرا كه باید با ارزیابی مجدد و نقادانه صورت بگیرد.‏
چگونگی عرضه آثار : بررسی تطورات تاریخی قواعد كلی فلسفی با تأكید بر فلسفه اسلامی عنوان یكی از گزارش های سید محمدرضا حسینی بهشتی دردانشگاه تهران است. تدوین و ‏تألیف چند جزوه درسی مربوط به آموزش زبان از جمله آموزش مقدماتی زبان یونانی و آموزش مقدماتی زبان لاتین نیز از دیگر آثار بهشتی در ‏فضای آموزشی دانشگاه تهران بوده است.او علاوه بر حضور مستمر در فضاهای آكادمیك، در سالیان گذشته با نگارش مقالات متعدد نظری ‏دیدگاه های خویش را به فضاهای عمومی تر اندیشه نیز كشانده است. برخی از مقالات او عبارتند از:نگرشی تاریخی به تحول مفهوم آرخه از ‏پیش سقراطیان تا ارسطو ؛ سقراط، پس كار تو چیست؟ ؛ فلسفه و بحران محیط زیست ؛ زیباترین مثلث ها ؛ دو نظریه در زیباشناسی طبیعت ‏؛صلح و عدالت در بستر دینی ؛ جایگاه نقد سوم در نظام استعلایی كانت و ... بهشتی همچنین با دانشنامه جهان اسلام نیز ارتباط دارد و برخی مدخل های فلسفی آن را می نگارد،از آن جمله است مدخل تاریخ قرآن كریم ‏‏«تئودور نولدكه و مدخل ثامسطیوس»‏

 

--------------------------------------------------------------------------------
آثار :
    1  ‎ Methodologische Ueberlegungen Zum Wandel des‏ ‏Naturbegriffs Techno VerlagY 1997‎‏.‏
      2  انسان شناسی فلسفی
      ویژگی اثر : ترجمه ، نوشته هانس دیركس، ???? ؛ كتاب انسان شناسی فلسفی، با رویكردی آموزشی و نه تنها فلسفی، متن هایی از متفكران غربی را ‏متناسب با مسائل بنیادی زندگی گرد آورده است. مطالعه این كتاب در راستای سرفصل های درس انسان شناسی برای استادان محترم معارف پیشنهاد شده است.‏
3  دروس گفتارهای فلسفی
      ویژگی اثر : ‏???? ؛ مؤسسه دانش و توسعه علوم انسانی‏
4  سرآغازهای فلسفه در یونان
      ویژگی اثر : انتشارات هرمس
5  شرحی بر تمهیدات كانت، ‏
      ویژگی اثر : اثر: ماكس آپل ؛ ???? ؛ مركز نشر دانشگاهی‏
6  گزیده مقالات گادامر
      ویژگی اثر : انتشارات هرمس
7  متون برگزیده در هرمنوتیك ‏
      ویژگی اثر : سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی


موضوع مطلب : مشاهیر ایرانی,
برچسب ها : www.118ba118.com,