تبلیغات
IRAN
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
لینك آر اس اس
درباره ما
امیدوارم خواسته هایتان را برآورده کرده باشم
علی رضا زال پور شانزده ساله
ایمیل1:goal.aftabgardon@yahoo.com
ایمیل2:goal.aftabgardon@mihanmail.ir
ایمیل مدیر وبلاگ
موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
نظرسنجی
شما عملکرد این وب لاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟




نویسندگان
صفحات اضافی
ابر برچسب ها
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
  

محمد ابراهیم باستانی
ارسال شده توسط alireza zalpour در ساعت ساعت 16 و 29 دقیقه و 41 ثانیه
روی ادامه مطلب کلیک کنید

محمد ابراهیم باستانی


خلاصه : محمد ابراهیم باستانی پاریزی فرزند شیخ علی اكبر ، در سال 1304 هجری شمسی در روستای پاریز كرمان دیده به جهان گشود. استاد تحصیلات ابتدایی را در پاریز به پایان برد و دوره دبیرستان را تا سوم متوسطه در سعیدآباد سیرجان به انجام رسانید و در كرمان وارد دانشسرای مقدماتی شد و دیپلم گرفت. در خلال تحصیل ، در حالی كه بیش از هفده سال نداشت ، با روزنامه روح القدس همكاری كرد و آثار نظم و نثرش را در آن به چاپ رساند. دكتر باستانی برای ادامه ی تحصیل راهی تهران شد و در دانشسرای عالی در رشته تاریخ و جغرافیا به تحصیل پرداخت و به دریافت لیسانس توفیق یافت و تا درجه دكترا پیش رفت. در تهران فعالیت مطبوعاتی خود را گسترش داد و با روزنامه ها و مجلات همكاری نزدیك داشت. استاد مدتی در دبیرستان های كرمان مشغول خدمت بود اما سرانجام به تهران آمد و به كار تدریس در دانشكده ادبیات دانشگاه تهران مشغول گردید. از ایشان آثار زیادی تاكنون به چاپ رسیده است.
گروه : علوم انسانی
رشته : تاریخ
گرایش : ایران دوره اسلامی
والدین و انساب : محمدابراهیم باستانی پاریزی ، فرزند حاج شیخ علی اكبر معروف به حاج آخوند بود.
تحصیلات رسمی و حرفه ای : از آنجایی كه پدر محمد ابراهیم باستانی پاریزی فردی باسواد بود ، وی را روانه ی مدرسه ای در همان قریه ی پاریز نمود. این مدرسه در منزل شخصی به نام ملامحمدحسن قرار داشت ـ این فرد همان كسی است كه سال ها بعد باستانی پاریزی آثار ، نوشته ها و نامه هایش را تحت عنوان « آثار پیغمبر دزدان » جمع آوری و چاپ كرد - ، در سال 1313 پدر باستانی پاریزی مدرسه ای ساخته و او كلاس پنجم را در همین مدرسه به پایان رساند. پاریزی كلاس ششم ابتدایی را در سیرجان و در دبیرستان بدر سپری نمود. وی پس از به پایان بردن دوره ی تحصیل در مقطع ابتدایی ، به مدت 2 سال ترك تحصیل كرد ، اما در این فاصله در محضر كلاس پدر حاضر می شد و به آموختن ادبیات و عربی می پرداخت. او در سال 1318 برای ادامه ی تحصیل عازم سیرجان شد و سه سال اول دبیرستان را در آنجا گذراند ؛ علی رغم آن كه وی تصمیم داشت بجای تحصیل به اداره پست و تلگراف رود ، اما با توصیه یكی از معلمان خود برای ادامه ی تحصیل به دانشسرای مقدماتی كرمان ، كه به كوشش رئیس فرهنگ وقت ( رهبر كسروی ) شبانه روزی شده بود ، وارد شد. با توجه به اینكه این دانشسرا تنها به محصلان رتبه ی اول و دوم اجازه ی ادامه ی تحصیل در دانشسرای عالی تهران را می داد ، پاریزی توانست شاگرد دوم این دانشسرا شده و به تهران رود. سال ششم را در دبیرستان رشدیه ی آن روز خواند و سپس در دانشسرای عالی تهران در دانشكده ادبیات به ادامه ی تحصیل در رشته ی تاریخ پرداخت. پس از آن باستانی پاریزی به كرمان رفت ، اما مجددا در سال 1337 برای دوره دكترای تاریخ به تهران بازگشت و توانست این دوره را نیز به پایان برد.
خاطرات و وقایع تحصیل : تحصیلات دوره ی دبیرستان محمد ابراهیم باستانی پاریزی در سیرجان مصادف با جنگ جهانی اول بود. این سال ها برای كشورمان سال های سختی بود ، چرا كه جنگ جهانی باعث گردید فقر و گرسنگی بر همه جا سایه افكند. با سقوط رضا شاه در سال 1320 ، پاریزی تصمیم گرفت از كلاس نهم ( سوم دبیرستان ) ترك تحصیل نماید و در پستخانة پاریز به جای مدیر قبلی كه در همان زمان بازنشسته شده بود استخدام شود ، اما چیزی كه باعث شد او از این كار منصرف شود ، مقاله ای بود كه در روزنامة « بیداری » به چاپ رساند ، او در این مقاله جوابیه ای در مقابل مقالة مرتضی برازجانی كه از معلمان مدارس كرمان بود تنظیم نمود. این مقاله در احوال حضرت فاطمه زهرا ( ع ) و كیفیت زندگی او تنظیم شده بود ، پاریزی در جواب نوشت « اینكه زنهای امروز از این بانوی بزرگ سرمشق نمی گیرند ، تقصیر مردان است كه زن ها را به گونه ای دیگر می پسندند ، تقصیر زن ها نیست ... » در همان زمان یك معلم كرمانی به نام منصوری كه برای توزیع كوپن به پاریز آمده بود با خواندن این مقالعه او را از خدمت در پست و تلگراف برحذر داشت .
فعالیتهای ضمن تحصیل : محمد ابراهیم باستانی پاریزی پس از به پایان بردن دوره ی ابتدایی ، به مدت دوسال ترك تحصیل نمود و در همین سال ها مجله ی خطی به نام « ندای پاریز » با سه مشتری منتشر كرد.
استادان و مربیان : از معلمین دوره ی ابتدایی محمد ابراهیم باستانی پاریزی می توان آقایان : سید احمد هدایت زاده نبوی پاریزی ، یحیی سالمی پاریزی و میرزا غلامحسین سعیدنیا معروف به ناظم را نام برد. از معلمین پاریزی در سه سال اول دبیرستان می توان آقایان : سید عبدالحسین حجازی ، ابوالقاسم ارجمند ، محمد صنعتی ، جلال پور ، صفوت و چند تن دیگر را نام برد كه در شكل گیری معلومات و ذوق وی تاثیرگذار بوده اند. همچنین او در تابستان با مراجعت به زادگاه خود ، از محضر پدرش نیز كه محل تردد رجال ادب ، سیاست و اهل ذوق بودند استفاده های زیادی می نمود ؛ از كسانی كه در این مجلس حاضر می شدند اسماعیل مرآت ، هادی حائری ، عطیفه ، مایل تویسركانی ، صادق انصاری ـ از رؤسای اسبق معروف كرمان ـ هادی اشتری ، ابوالفا معتمدی ، آقاسید محمدرضا مدنی ، سیدجلال هجری رفسنجانی ، شیخ عبدالمحسن محسنی ـ كه از خوشنویسان به نام و از شعرای سیرجان بود ـ و مرتضی خان ستوده و بسیاری از رجال صاحب ذوق سیرجان و زیدآباد و همچنین معلمان كرمان می توان نام برد. پاریزی در فاصله ی‌دو ساله ی تحصیل در دانشسرای مقدماتی كرمان از محضر آقایان : فنایی ، الفت ، سید حسین مدنی پور ، دكتر پورحسینی ، دكتر بقایی ، بهمن اوف ، صباحی محمد طاهری ، محمد طاهری ، محمد صرافی ، رغبتی ، محمد علی بابایی ، مهندس كارآموز و چند تن دیگر نیز استفاده نمود. او در سال ششم ادبی دبیرستان رشدیه نزد معلمین معروفی همچون محمد جواد تربتی ، عضدتی ، محیط طباطبایی ، دكتر گوهرین ، محمد علی خلیلی به كسب علم پرداخت. پس از واردشدن در دانشسرای عالی و دانشكده ادبیات ، در رشته ی تاریخ محضر استادان بزرگواری چون نصرالله فلسفی ، رشید یاسمی ، سعید نفیسی ، عباس اقبال آشتیانی ، دكتر سعادت ، دكتر مجیر شیبانی ، دكتر بینا ، فاضل تونی ، دكتر احمد بهمنش ، دكتر احمد مستوفی و دكتر محمدحسن گنجی را درك نمود. باستانی پاریزی دوره ی دكترای تاریخ را زیرنظر استادانی چون دكتر محسن عزیزی ، ابراهیم پورداود و سعید نفیسی به پایان برد.
همسر و فرزندان : محمد ابراهیم باستانی پاریزی پس از اتمام تحصیلات عالیه در سال 1337 به كرمان بازگشت و در همین سال با یكی از معلمان دبیرستان دخترانه بهمنیار كرمان ازدواج نمود كه حاصل این ازدواج یك دختر و یك پسر می باشد و هر دو فارغ التحصیل دانشكده فنی دانشگاه تهران هستند.
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : محمد ابراهیم باستانی پاریزی به مدت سه سال سرپرستی دبیرستان دخترانه « بهمنیار » را به عهده داشت. در سال 1337 بعد از اخذ مدرك دكتری ، ابتدا در موزه ایران باستان شروع به كار نمود و چون دكتر خوانساری مدیر داخلی مجله « دانشكده ادبیات » دانشگاه تهران برای استفاده از فرصت مطالعاتی به اروپا رفته بود ، وی را به عنوان غلط گیر مجله به دانشكده ادبیات منتقل نمودند. حدود ده سال مدیریت مجله « دانشكده ادبیات » را به عهده داشت تا اینكه در سال 1349 برای فرصت مطالعاتی به اروپا رفته و به همین خاطر از كار مستعفی شد.
فعالیتهای آموزشی : محمد ابراهیم باستانی پاریزی در پاییز 1330 پس از اتمام تحصیلات عالیه به سمت دبیری دبیرستان های كرمان منصوب شد و سه سال نیز سرپرستی دبیرستان دخترانه بهمنیار را به عهده گرفت. در سال 1337 بعد از اخذ مدرك دكترا ، به دانشكده ادبیات دانشگاه تهران رفت و به كار تدریس پرداخت.
سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : محمد ابراهیم باستانی پاریزی در كنار فعالیت های آمزشی ، با نوشتن مقاله و شعر ، با مطبوعات نیز همكاری داشتند. وی در دوره دانشسرای مقدماتی در روزنامه « بیداری ایران » مقاله ای در رثای معلم دانشسرا ، مرحوم ادیب بامداد نوشت و در همین سال ها با انتشار روزنامه « روح القدس » در كرمان مقالات خود را به چاپ رساند. در دوران تحصیل در دانشسرای عالی و دانشكده ادبیات به عنوان مترجم عربی با روزنامه « كیهان » همكاری خود را برای ترجمه روزنامه های معروف مصر « المصری ، الاهرام ، آخرساعه ، اخبار الیوم » و امثال آن آ‎غاز نمود. پس از اتمام تحصیلات عالیه با توجه به آنكه در كرمان به شغل دبیری مشغول بود ، در روزنامه « بیداری كرمان » كه تحت مدیریت سید محمد رضا هاشمی ـ بعد از سید محمد هاشمی ـ مقالاتی را منتشر كرد ، پس از آن با به دست آوردن امتیاز مجله ای به نام « هفتواد » از سال 1336 تا 1337 در چاپخانه یارمند كرمان 17 شماره ی آن را به چاپ رساند. بعد تحصیلات دوره ی دكترا مقالاتی را در مجلات « یغما ، دانشكده ادبیات ، بررسی های تاریخی ، وحید ، گوهر ، هفت هنر » و امثال آن منتشر نمود كه بلافاصله در مجله ی « خواندنی ها » نقل می گردید. « سپید و سیاه » ، « راه نمای كتاب » و مجله « باستان شناسی » نیز مقالات او را چاپ می كردند. از جراید شهرستان ها مثل « پارس شیراز » ، « اندیشه كرمان » ، « خراسان مشهد » ، « استوار قم » در افغانستان مجله « آریانا » ، « نوای ملت » خوزستان و امثال آن نیز اشعار و نوشته هایش راچاپ می كردند. در ستون انتقاد روزنامه اطلاعات مقالاتی را چاپ نمود كه این مقالات در كتاب جداگانه ای به نام « زیر این هفت آسمان » تجدید چاپ شد. بعد از انقلاب نیز با بسیاری از جراید و مجلات مثل « نهیب آزادی » ، « ماهان » ، « حدیث كرمان » ، « آینده » و « چیستا » نیز به همكاری پرداخت. استاد باستانی پاریزی در شعر و شاعری نیز دستی داشته كه مجموعا سه بار اشعار او در سال های 1327 تحت عنوان « یادبود من » ، در سال 1340 تحت عنوان « یاد و یادبود » و در سال 1363 با نام « یاد بود » چاپ گردید . اشعار وی در سال های تحصیل معمولا در جراید تهران ، خصوصا « توفیق » با سبكی خاص در دوبیتی عرضه می گردید.
آرا و گرایشهای خاص : محمد ابراهیم باستانی پاریزی عمر خویش را بر سر معرفی و شناخت هر چه بیشتر سرزمین كرمان گذاشته اند ، به قول یكی از اساتید : « ... و ندیده ام كه او [ پاریزی ] روزی از یاد مردم كرمان و سرزمین آن خالی باشد ، اگر كتابی یا مجله ای به دستش می افتد ، نخست می خواهد بداند كه آیا در آن مطلبی در بارة كرمان هست یا نه ؟ اگر در كنگره ای و مجمعی علمی پیشنهاد سخنرانی با او می كنند ، تمام هم او آن است كه در موضوعی سخن بگوید كه به وجهی ، ولو بسیار دور با كرمان ارتباط داشته باشد و چنین موضوعی را ، هر چند دور از ذهن باشد ، پیدا می كند و در آن باره سخن می گوید. او عاشق كرمان و مردم آن است و عشقش عرضی و مجازی نیست كه از او جدا شود با شیر اندرون شده و با جان خواهد بود. او تنها عاشق كرمان و منطقه ی آن نیست ، ایران و مردم آن را نیز به همان اندازه دوست دارد ، كسی نمی داند كه در ذهن باستانی ، ایران اصل است یا كرمان ، پاریز فرع است یا كرمان ؟ و اگر كسی به اوضاع جهان واقف نباشد و فقط نوشته های پاریزی را بخواند خیال خواهد كرد كه كرمان دل ایران است و پاریز دل كرمان . » تاریخ در نظر باستانی پاریزی امری طولی و زمانی نیست كه حوادث در آن به دنبال هم و در توالی یكدیگر قرار گرفته باشند ، در اندیشه ی او زمان تبدیل به مكان و طول مبدل به عرض شده است و حوادث زمانی مانند اشیا ء مكانی در جنب هم قرار دارند نه در پشت سر هم ؛ در نظر باستانی حوادث تاریخ جز « به درد گواه و شاهد برای امور مبتلا به فعلی مردم نمی خورند و گذشته مقدمه حال است و اگر تاریخی نتواند مشكلی را از حال حل كند ، بی فایده و بی حاصل است . » باستانی پاریزی به عنوان یك مورخ ادیب معتقد است كه در تمدن چند هزاره ساله ی ما كه هزار و پانصد سال با زبان فارسی امروزی همراه بوده است ، غیر عادی نیست اگر تاریخ با ادب آمیخته شده باشد ، بیشتر كتب ادب فارسی ما حاوی قسمت مهمی از تاریخ اجتماعی ماست و یاد می كند از عباس اقبال كه می گفت : « دیوان معزی نیشابوری ، خودش یك تارخ سلجوقی است » . از طرف دیگر شعر و ادب ، در نگارش تاریخ یك چاشنی ای به نوشته می دهد تا خواننده را به دنبال كردن بحث تشویق و ترغیب كند. او می گوید : « البته مرزی هست میان شعر و ادب با تاریخ و سرگذشت كه این مرز باید رعایت شود و نكته همین جاست كه كسی از مرز خود تجاوز و از خط سیر خود عدول نكند. » پاریز معتقد است از شعر و ادب در تاریخ و پیوند این دو مظهر بزرگ فرهنگ ایرانی ، چیزی نیست ، مگر ادامه ی سنت و روال فرهنگی قدیم و تاریخ نویسی هزارساله ی ما و اینك یك دانشجوی كم استعداد ، به همان راه قدم نهاده ، و چنان می نماید كه مورد تشویق همه قرار گرفته است. دكتر باستانی پاریزی در مورد تاریخ و تعریف آن برخلاف دیدگاه اروپاییان كه معتقدند « تاریخ علم ساختن آینده است » و یا به قول ابن خلدون « تاریخ عبرت است » ، با تاریخ نگاری منظم و كرونولوژیك فاصله دارد ، او می گوید : « جامعه از تاریخ چه می خواهد ؟ جامعه مایل است كه تاریخ مثل بسیاری از منابع دیگر فرهنگی یك مملكت برای هریك از افراد آن ملت یك « شخصیت ثابت » و قابل اعتنا و در خور احترام پدید آورد ، چه ، ثابت شده است كه در برابر حوادث و پیش آمدها ی روزگار ، تنها كسانی پایدار و بردبار و خوددار و حلیم و چاره جو هستند كه از یك « شخصیت ثابت » برخوردار باشند. اشخاصی كه از جهت روانی نتوانند شخصیت خود را توجیه كنند ، و نقص شخصیت ، و بیماری تزلزل ، و فساد شخصیت داشته و درباره ی هویت خود دچار تردید باشند ، هرگز افراد قابل اطمینانی برای یك جامعه نخواهد بود ... ». او معتقد است كه دوران نوشتن تاریخ های كرنولوژیك به روال سابق سپری شده است و با توجه به آنكه دوران مطبوعاتی ها ، روزنامه نویسان ، رپورترها ، فیلم بردارهای تلویزیون ، مشغول نوشتن و تنظیم تاریخ كرونولوژیك ایران و دنیا هستند خیلی مستندتر و مفصل تر از تاریخی كه فی المثل « هدایت » صاحب روضه الصفا ناصری برای قاجاریه نوشت ، یا شرف الدین یزدی صاحب ظفرنامه برای تیمور ، یا اسكندر بیك منشی صاحب عالم آرا برای شاه عباس. همچنین او می گوید : « تاریخ واقعی را وقتی می شود نوشت كه بسیاری از اسناد محرمانه سیاسی آزاد شده باشد و این معمولا بیش از سی سال وقت می طلبد ، به عبارت دیگر ، تاریخ واقعی امروز را نسل آینده خواهد نوشت. ما اگر همت و علاقه و بینش و توانایی و متد داشته باشیم ، بتوانیم تاریخ قرن پیش را بنویسیم ، خود كاری است كه در حد معجزه است » !

 

--------------------------------------------------------------------------------
آثار :
    1  آثار پیغمبر دزدان
      ویژگی اثر : نخستین كتاب باستانی پاریزی به نام « آثار پیغمبر دزدان » در سال 1323 یعنی زمانی كه در دانشسرای مقدماتی بود چاپ شد. او درباره ی این كتاب می گوید : « در یكی از تابستان ها وقتی مرحوم احمدآقا معین زاده رفسنجانی به پاریز آمد ، نامه های زیادی از پیغمبر دزدان داشت ، كه آنها را رونویس كردم و از جاهای دیگر و اشخاص دیگر نیز شنیده ها را یادداشت كرده و درسال 1323 مقدمه ای برآن نوشتم و مرحوم سعیدی یزدی مدیر كتابفروشی گلبهار كرمان آن را چاپ كرد و این نخستین كتاب من بود كه به چاپ می رسید ».
2  آسیای هفت سنگ
      3  از پاریز تا پاریس
      ویژگی اثر : باستانی پاریزی خاطرات مسافرت به اروپای خود را ( فرصت مطالعاتی ) در مجلات « وحید » و « یغما » منتشر نمود ، كه بعد از مدتی به صورت كتاب « از پاریز تا پاریس » درآمد.
4  اژدهای هفت سر
      ویژگی اثر : « اژدهای هفت سر » مقاله مفصلی است كه باستانی پاریزی با عنوان « خودمشت مالی » به جهت تصحیح اشتباهات گذشته تنظیم نمود .
5  اصول حكومت آتن
      ویژگی اثر : درسال 1337 در دوره ی دكترا به عنوان تكلیف درسی ، رساله « اصول حكومت آتن » را كه از رسالات ارسطو است ، به فارسی ترجمه نمود كه چند سال بعد با نقدمه استاد دكتر غلامحسین صدیقی منتشر شد.
6  ترجمه اخبار ایران ( از ابن اثیر )
      7  تصحیح و تحشیه تاریخ شاهی قراختائیان
      8  تصحیح و تحشیه تاریخ وزیری
      9  تصحیح و تحشیه جغرافیای كرمان وزیری
      ویژگی اثر : پس از انتشار این كتاب توسط باستانی پاریز ، بلافاصله به عنوان مسائل اجتماعی در تاریخ و جغرافیای كرمان توسط « بوسه » به زبان آلمانی ترجمه و در شماره 50 مجله اسلام ( Derislam ) چاپ گردید.
10  تلاش آزادی
      ویژگی اثر : « تلاش آزادی » تاریخچه ای است از مشروطیت تا سقوط قاجار ، كه ابتدا به عنوان مقدمه كتاب « ایران باستان » نوشته پیرنیا چاپ گردید سپس به صورت جداگانه چاپ شد.
11  تن آدمی شریف است ...
      ویژگی اثر : این كتاب تحقیقی درباره ی مظالم و گرفتاری هایی است كه بر تك تك اعضای بدن آدمی وارد می شود. قسمت اول كتاب ناتمام مانده و اختصاص دارد به موی و سر و گوش و ابرو و چشم ، و قسمت های دیگر نیز هنوز به چاپ نرسیده است. نام این مجموعه از شعر « تن آدمی شریف است ... » از شعر سعدی گرفته شده است.
12  جامع المقدمات
      ویژگی اثر : پاریزی كلیه ی مقدمه هایی را كه برای كتاب های دیگر نوشته است ، در یك مجموعه جمع كرده و تحت عنوان « جامع المقدمات » به چاپ رسانده است.
13  حماسه كویر
      ویژگی اثر : «حماسه كویر » متن اضافه شده ی یك سخنرانی درباره ی « قائم مقام » بود كه به صورت كتابی هشتصد صفحه ای در آمد.
14  خاتون هفت قلعه
      15  دوره مجله هفتواد
      16  ذوالقرنین ( كورش كبیر )
      ویژگی اثر : در سال 1330 هنگام ورود ابوالكلام آزاد ،‌ وزیر فرهنگ هند به ایران ، به ترجمه ی رساله ی معروف او كه در تفسیر آیاتی از قرآن كریم است ، مبادرت كرد و این رساله تحت عنوان « ذوالقرنین یا كورش كبیر » به چاپ رسید كه تا كنون چهار بار تجدیدچاپ شده است. در باب این رساله ، پاریزی معتقد است كه شاید آخرین نظر در مورد كورش از سوی ابوالكلام مطرح شده است ، این نظر را برخی پذیرفته اند و بعضی تردید كرده اند ، او می گوید : « من البته مدافع آن نظر نیستم ، كاری كه من كردم علاوه بر ترجمه ی متن ، یك مقدمه ی مفصل تحت عنوان « كورش در روایات ایرانی » بر آن نوشتم كه احتمالا مفصل ترین تحقیق است كه برای اولین بار در مورد كورش بر اساس روایات اسلامی ، ایرانی و شرقی چاپ شده است ».
17  راهنمای آثار تاریخی كرمان
      18  زیر این هفت آسمان
      19  سلجوقیان و غز در كرمان
      ویژگی اثر : این كتاب از روی نسخه كتاب « بدیع الزمان » كه مربوط به قرن هشتم هجری و از روی نسخه چاپ شده « هوتسما » ( مستشرق فرنگی ) تنظیم شده است .
20  سنگ هفت قلم
      ویژگی اثر : پاریزی در كتاب « سنگ هفت قلم » نقش زن را به شكلی خاص در تاریخ مطرح كرده است و در این كتاب جای پای زن را در همه جا جستجو نموده است ، به همین خاطر در مقاله « زن و جنگ » در « نای هفت » معترف است كه از سرنوشت زن در تاریخ غافل نبوده است.
21  سیاست و اقتصاد عصر صفوی
      ویژگی اثر : سیاست و اقتصاد در عصر صفوی نتیجه یك سخنرانی در اصفهان بود كه به تدریج به صورت كتاب درآمد.
22  شاه منصور
      23  فرماندهان كرمان
      24  فرمانفرمای عالم
      25  كوچه هفت پیچ
      26  گنجعلی خان
      27  محیط سیاسی و زندگی مشیرالدوله
      28  منابع و مآخذ تاریخ كرمان
      29  نای هفت بند
      30  نشریه فرهنگ كرمان
      31  نون جو و دوغ گو
      ویژگی اثر : این كتاب در احوال كسانی است كه در تاریخ به خوردن نون جو از آنها یاد شده است ، یعنی آنهایی كه با نان جوین خویش ساخته اند و آلوده ی منت كسان نشده اند. این كتاب ابتدا مقاله ای بود در یادواره استاد محیط طباطبایی ، كه یك سالی معلم او بود ، به این مقاله بعد ها مطالبی اضافه شد و به صورت كتابی مفصل درآمد. در همین كتاب به مناسبت آنهایی كه ترك دیار گفته و مهاجرت اجباری بر آنها تحمیل شده بود ، خصوصا در عصر صفوی یادی به میان آمده و به كتابی نهصد صفحه ای در آمد.
32  هشت الهفت
      33  وادی هفت واد
      34  یاد و یادبود
      ویژگی اثر : مجموعه شعر
35  یادبود من
      ویژگی اثر : مجموع شعر
36  یعقوب لیث


موضوع مطلب : مشاهیر ایرانی,
برچسب ها : www.118ba118.com,